@kerstman040

Op woensdag 21 december 2011 vond de december editie plaats van Social media club Eindhoven (SMC040). In deze editie sprak Martijn Arets over guerilla marketing door zijn werkwijze tijdens en voor Brand Expedition toe te lichten. Hij heeft overigens gisteren de titel beste ondernemer van 2011 bij Sprout gewonnen, dankzij dit initiatief en uiteraard ook door het mobiliseren van zijn achterban.

Tijdens deze avond werden de aanwezigen extra verrast. Ene @kerstman040 had voor iedereen een gedicht geschreven. In de ruimte waar de presentatie plaats vond hingen posters met een QR code. Deze verwees naar een website waar de gedichten stonden. Daarnaast twitterde @kerstman040 tijdens de bijeenkomst naar iedereen een link naar hun persoonlijke gedicht op Posterous (nu overgegaan naar WordPress).

Een verrassing die in goede aarde viel:

Het duurde even voordat duidelijk was wie er precies achter zat. Een enkeling wist het snel door een kleine fout in de opmaak van de website en een dubbel bericht van een van de mensen achter @kerstman040. Gelukkig is het geheim voor de grote groep goed bewaard gebleven, tot de onthulling: deze actie heb ik samen met Sabrina Loont opgezet.

De reden achter @kerstman040

Deze actie is een mooi voorbeeld hoe social media snel en krachtig kan worden ingezet. Geen kosten, alleen wat tijd en een enorm resultaat. Het doel was vrij simpel: iets leuks doen voor de gasten van SMC040.

Een van de speerpunten daarvan is ook simpelweg gezelligheid, naast de kernwoorden elke maand, inspiratie, informatie, educatie, netwerken, kostenloos. Een belangrijk element voor deze gratis bijeenkomsten, waarmee we als organisatie de groep aan elkaar willen smeden en wat natuurlijk ook zorgt voor een betere bijeenkomst. Zodra leren plezier maken wordt…

Wat hebben we gebruikt?

Op dinsdag zijn we aan het werk gegaan. Op basis van de twitterprofielen van de deelnemers, de laatste tweets en soms wat persoonlijke achtergrondinformatie hebben we gedichten van 8 regels gemaakt. Deze zijn geplaatst op Posterous: een gratis site om blogs te creëren. Een tip voor iedereen die graag wil starten met bloggen, zonder meteen een domein aan te schaffen of in een CMS te moeten duiken.

Kerstman 040 anoniemWat is Posterous?

Posterous werkt eenvoudig: je kunt gewoon een email sturen en deze wordt als blog geplaatst. Foto’s of video’s kunnen als bijlage meegestuurd worden. Of gewoon een link naar bijvoorbeeld een YouTube film in de tekst, Posterous zorgt dan dat in de blog zelf het hele filmpje zichtbaar is. Geen code nodig.

Er zijn een flink aantal templates beschikbaar, waar je eenvoudig zelf nog iets aan kunt passen. Mijn beeldblog Communicatiebeeld draait er bijvoorbeeld ook op. Wat meteen een voorbeeld is dat je ook een eigen domeinnaam kunt gebruiken, de gevorderde gebruiker kan ook in de html-code van zijn Posterous duiken en gaan sleutelen.

Dat laatste was nodig voor deze actie, omdat bij elke losse blogpost, bij elk gedicht dus, de naam van de schrijver verscheen. Iets wat we wilden vermijden. Helaas bleek dat deze naam wel verscheen in de mobiele layout, waardoor een enkeling het dus snel zag. De oplossing: mobiele layout geheel uitzetten. Een tip dus.

Bit.ly voor de QR code

Bit.ly is een site waarmee je snel een verkorte URL kunt krijgen, en met daarachter meteen statistieken die je inzicht geven in de kliks op de link. En wat helemaal handig is: er wordt meteen een QR-code aangemaakt die je kunt gebruiken. De cijfers van onze link:

  • 63 kliks na een scan van de QR-code.
  • 92 kliks rechtstreeks
  • 1133 views van de gedichten blog

Niet slecht, voor een bijeenkomst van slechts 60 personen. Overigens een leuke tip als je nieuwsgierig bent naar de cijfers van een andere bit.ly link: Zet er een + achter en je krijgt ze te zien. In ons geval is de originele link dus bit.ly/u2CtnT, de link naar de statistieken is dan bit.ly/u2CtnT+.

Verspreiding via Twitter en QR

De uitdaging, na het schrijven van de gedichten, was natuurlijk de verspreiding. Daarvoor hadden we de QR-code op poster nodig, en zat de gastvrouw van de locatie StrijpCS in het complot. Zij heeft de posters opgehangen en bij de ontvangst er even naar verwezen. Iedereen zat al op zijn plek voor de start van de presentaties, dus men kon er nog niets mee, maar het wekte wel de nieuwsgierigheid op.

Halverwege de avond zijn we gestart met het Twitteraccount @Kerstman040. Deze begon aan de aanwezigen linkjes naar zijn gedicht te versturen en te reageren op tweets vanuit de zaal. Bam. Het mysterie was compleet, en de verrassing groot.

Onthulling van de @Kerstman040

Er werd heel wat gegist naar de persoon achter deze actie. Zoals gezegd wist een enkeling het al snel, deze hield het echter gelukkig wel geheim. Waarvoor dank! Men ging kijken naar de lijst aanwezigen, welke mensen er deze keer juist afwezig waren, overeenkomsten tussen tweets. Dat er dus twee mensen tegelijk achter het account zaten, hielp niet mee bij deze speurtocht.

We hebben uiteindelijk gekozen om het op eerste kerstdag bekend te maken, een paar dagen na de bijeenkomst. Zo kreeg de actie een echt slot en tja, konden wij er tenminste ook open over praten. Want wat geeft zoiets je toch een energie! leuk om te doen en de positieve reacties naar de anonieme kerstman deden de rest. Misschien daarom wel een andere stijl van blog deze keer op Masterclass Social Media, juist om aan te geven hoe persoonlijk social media kan zijn.

Beste lezer, ook jij een gelukkig 2012!